Please use this identifier to cite or link to this item: https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/13093
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorQuintanilha, Augusta Karla Silva
dc.date.accessioned2023-12-22T02:40:36Z-
dc.date.available2023-12-22T02:40:36Z-
dc.date.issued2021-07-29
dc.identifier.citationQUINTANILHA, Augusta Karla Silva. Adaptação transcultural e confiabilidade das escalas Social Physique Anxiety Scale, Functionality Appreciation Scale e Self-Acceptance Scale – Early Blindness para adolescentes com deficiência visual no Brasil. 2021. 157 p. Dissertação (Mestrado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares) - Instituto de Educação/Instituto Multidisciplinar de Nova Iguaçu, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica/Nova Iguaçu, RJ, 2021.por
dc.identifier.urihttps://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/13093-
dc.description.abstractImagem corporal é um conceito que tem ganhado representatividade nas últimas décadas. Para tanto, muitos pesquisadores têm empreendido esforços em estudá-la. Nesse sentido, estudiosos têm trabalhado no desenvolvimento, validação e/ou adaptação transcultural de instrumentos para sua avaliação nas mais diversas populações, dentre elas, pessoas com deficiência visual. O objetivo desta pesquisa foi realizar a adaptação transcultural e conferir a confiabilidade das escalas Social Physique Anxiety Scale (SPAS), Functionality Appreciation Scale (FAS) e Self-Acceptance Scale – Early Blindness (SAS-EB) para a população de adolescentes com deficiência visual no Brasil. Para o processo de adaptação transcultural, as escalas passaram pelas etapas preconizadas por Beaton et al. (2002) que consideram tradução, reunião de síntese, retrotradução, comitê de peritos e pré-teste. As escalas foram avaliadas por diferentes peritos, a saber: peritos da imagem corporal, educação especial, metodologista, psicóloga, linguista e representante da população-alvo. Já para o pré-teste, no qual foram avaliadas a validade de conteúdo e a confiabilidade dos instrumentos, a população-alvo foi de 25 adolescentes com deficiência visual, de ambos os sexos, com idades entre 10 e 19 anos (média 17.08, DP = 1,97), incluindo baixa visão e cegueira. Os participantes foram oriundos de escolas e instituições no Brasil, tais como o Instituto Benjamin Constant, o Centro Educacional Municipal de Atendimento a Deficientes Visuais de Resende, ambos no Rio de Janeiro, o Instituto Paranaense de Cegos, no Paraná, além de Grupos do Facebook e da indicação dos próprios participantes. A medida de confiabilidade foi feita por meio da consistência interna, aferida com o alfa de Cronbach. Toda a coleta de dados foi on-line devido à pandemia da Covid-19 que tem como principal medida de contenção do vírus o isolamento social. As escalas unifatoriais SPAS e FAS apresentaram evidências de validade de conteúdo e confiabilidade (ambas com alpha de 0,74). A SAS também apresentou evidências de validade de conteúdo. Contudo, no cálculo da confiabilidade, um de seus fatores, nomeado Proteção contra estigmas, apresentou valor de referência abaixo do ponto de corte (α = 0,52). Já os outros dois fatores apresentaram valores satisfatórios (fator Aceitação corporal - α =0,75; Sentimentos e crenças de capacidades - α =0,83). Esta pesquisa apresenta as versões adaptadas de três importantes instrumentos de avaliação da imagem corporal para adolescentes brasileiros com deficiência visual. A confiabilidade dos instrumentos se mostrou adequada, especialmente da SPAS e FAS. Esses instrumentos podem ser muito úteis para acompanhar estratégias pedagógicas com enfoque na imagem corporal de adolescentes com deficiência visual em escolas de todo o Brasil. Todavia, estudos futuros devem explorar a estrutura fatorial e a validade de constructo dos instrumentos adaptados.por
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpor
dc.description.sponsorshipFAPERJ - Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiropor
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal Rural do Rio de Janeiropor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectPsicometriapor
dc.subjectValidade de Conteúdopor
dc.subjectCegueirapor
dc.subjectPsychometryeng
dc.subjectContent Validityeng
dc.subjectBlindnesseng
dc.titleAdaptação transcultural e confiabilidade das escalas Social Physique Anxiety Scale, Functionality Appreciation Scale e Self-Acceptance Scale – Early Blindness para adolescentes com deficiência visual no Brasilpor
dc.title.alternativeCross-cultural adaptation and reliability of the Social Physical Anxiety Scale, Functionality Appreciation Scale and Self-Acceptance Scale - Early Blindness for visually impaired adolescents in Brazileng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.abstractOtherBody image is a concept that has gained representation in recent decades. Therefore, many researchers have made efforts to study it. In this sense, scholars have been working on the development, validation and/or cross-cultural adaptation of instruments for their evaluation in the most diverse populations, amongst them, people with visual impairment. The objective of this research was to carry out the cross-cultural adaptation and check the reliability of the Social Physical Anxiety Scale (SPAS), Functionality Assessment Scale (FAS) and Self-Acceptance Scale - Early Blindness (SAS-EB) for a population of adolescents with visual impairment in Brazil. For the cross-cultural adaptation process, the scales went through the steps recommended by Beaton et al. (2002) which considers translation, synthesis meeting, back-translation, expert committee and pre-test. Different experts evaluated the scales, namely: body image, special education, methodologist, psychologist, linguist experts and member of the target population. As for the pre-test, in which the content validity and reliability of the instruments were evaluated, the target population was 25 adolescents with visual impairment, of both genders, aged between 10 and 19 years (mean 17.08, SD = 1.97), including low vision and blindness. Participants came from schools and institutions in Brazil, such as Instituto Benjamin Constant, Municipal Educational Center for the Visually Impaired of Resende, both in Rio de Janeiro, Instituto Paranaense de Cegos, no Paraná, Facebook Groups and indication of the participants themselves. The reliability measure was made through internal consistency, measured with Cronbach's alpha. All data collection was online because of the Covid-19 pandemic, which has social isolation as the main measure to contain the virus. The SPAS and FAS unifactorial scales showed evidence of content validity and reliability (both with an alpha of 0.74). SAS also provided evidence of content validity. However, in the reliability calculation, one of its factors, named Protection against stigmas, presented a reference value below the cutoff point (α = 0.52). The other two factors presented satisfactory values (Body acceptance factor - α = 0.75; Feelings and beliefs of abilities - α = 0.83). This research presents adapted versions of three important body image assessment instruments for Brazilian adolescents with visual impairment. The reliability of the instruments proved to be adequate, especially for the SPAS and FAS. These instruments can be very useful to monitor pedagogical strategies focused on the body image of adolescents with visual impairment in schools throughout Brazil. However, future studies should explore the factor structure and construct validity of the adapted instruments.eng
dc.contributor.advisor1Morgado, Fabiane Frota da Rocha
dc.contributor.advisor1ID085.231.017-05por
dc.contributor.referee1Morgado, Fabiane Frota da Rocha
dc.contributor.referee2Santos, Jose Henrique dos
dc.contributor.referee3Ferreira, Maria Elisa Caputo
dc.contributor.referee4Gutierres Filho, Paulo José Barbosa
dc.creator.ID042.454.497-05por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3034449922806228por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentInstituto Multidisciplinar de Nova Iguaçupor
dc.publisher.departmentInstituto de Educaçãopor
dc.publisher.initialsUFRRJpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Popularespor
dc.relation.referencesABBOT, B. D., BARBER, B. L., Embodied image: Gender differences in functional and aesthetic body image among Australian adolescentes, Body Image 7, 22–31, 2010. AERTS, D., MADEIRA, R. R., ZART, V. B., Imagem corporal de adolescentes escolares em Gravataí-RS, Epidemiol. Serv. Saúde v.19 n.3 Brasília set. 2010. ALEXANDER, F. Self-concepts of children with visual impairments, 1996. ALEXANDRINO, E. G., SOUZA, D., BIANCHI, A. B., MACUCH, R., BERTOLINI, S. M. M. G., Desafios dos alunos com deficiência visual no Ensino Superior: um relato de experiência Rev do Dep de Educação Física e Saúde e do Mestrado em Promoção da Saúde da Universidade de Santa Cruz do Sul Unisc, Ano 18 - Volume 18 - Número 1 - Janeiro/Março 2017. ALLEVA, J. M.; TYLKA, T. L.; KROON VAN DIEST, A. M. The Functionality Appreciation Scale (FAS): Development and psychometric evaluation in U.S. community women and men, Body Image 23 28–44, 2017. ALLEVA, Jessica M. et al. Expand Your Horizon: A programme that improves body image and reduces self-objectification by training women to focus on body functionality. Body image, v. 15, p. 81-89, 2015. AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION et al. APA. Diccionario conciso de Psicología. Editorial El Manual Moderno, 2010. AMIRALIAN, M. L. T. M. "Sou cego ou enxergo? As questões da baixa visão." Educar. n. 23, p.15- 28, 2004. ANDERSON, R., WARREN, N., MISAJON, R., LEE DPSYCH, S., Exploring Wellbeing in Youth with Vision Impairment: Insights for Vision Rehabilitation Applied Research in Quality of Life, 2019. ANDERSON, R., WARREN, N., MISAJON, R., LEE DPSYCH, S., You need the more relaxed side, but you also need the adrenaline: promoting physical health as perceived by youth with vision impairment Disability and Rehabilitation, 2018. ARAÚJO, E. S., CIF: Uma Discussão sobre Linearidade no Modelo Biopsicossocial, Rev Fisioter S Fun. Fortaleza, Jan-Jun; 2(1): 6-13, 2013. ASHIKALI, E-M., DITTIMAR, Body image and restrained eating in blind and sighted Women: A preliminary study H., Body Image, 2010. ATTIE, I., GUNN, J. Development of eating problems in adolescent girls: A longitudinal study. Developmental Psychology 25, 70–79, 1989. AUGESTAD, Liv Berit. Mental health among children and young adults with visual impairments: A systematic review. Journal of Visual Impairment & Blindness, v. 111, n. 5, p. 411-425, 2017. BAILEY, K. ALYSSE ET AL. “It's all about acceptance”: a qualitative study exploring a model of positive body image for people with spinal cord injury. BODY IMAGE, V. 15, P. 24-34, 2015. BANFIELD, S., MCCABE, M. An evaluation of the construct of body image. Adolescence,37, 373- 393, 2002. BARBOSA, L. M. T., FACCI, M. G. D., Contribuições da psicologia histórico-cultural para o ensino médio: conhecendo a adolescência, Psic. da Ed., São Paulo, 47, 47-55 2018. BARNETTE, J. J. Effects of stem and likert response option reversals on survey internal consistency: if you feel the need, there is a better alternative to using those Negatively worded stems. Educational and psychological measurement, 2000. BARRAGA, N. C. Increased visual behavior in low vision children. New York, NY: American Foundation for the Blind, 1964. BEATON, D.E, et. al. Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures, Spine; 25(26): 3186-3191, 2002. BEE, H., Boyd, D. A criança em desenvolvimento. Porto Alegre: Artimed, 2011. BEE, H., BOYD, D., A criança em desenvolvimento,12ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2011. BERTOQUINI, V., PAIS-RIBEIRO, J. L. Estudo de formas muito reduzidas do Modelo dos Cinco Factores da Personalidade. Psychologica, v. 43, p. 193-210, 2006. BISOL, C. A., PEGORINI, N. N., VALENTIN, C. B., Pensar a deficiência a partir dos modelos médico, social e pós-social, Cad. Pes., São Luís, v. 24, n. 1, jan./abr. 2017. BITTENCOURT, I. M.; FERRAZ, E. S.; MERCADO, L. P. L. O uso de ferramenta síncrona na coleta de dados na pesquisa em educação online. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 1217-1228, 2019. BITTENCOURT, Z. Z. L. C., FONSECA, A. M. R. Baixa visão e mercado de trabalho Paidéia (Ribeirão Preto) vol.21 no.49 Ribeirão Preto May/Aug. 2011. BITTENCOURT, Z.Z.L.; HOEHNE, E.L. Qualidade de vida de deficientes visuais. Medicina. Ribeirão Preto. Vol.39. Num. 2. 2006. p. 260-264. BLAKEMORE, S. J., MILLS, K., Is Adolescence a Sensitive Period for Sociocultural Processing? Rev. Psychol, 2014. BOLAT, N.; DOGANGUN, B.; YAVUZ, M., DEMIR, T.; KAVAALP, L. Depression and anxiety levels and self-concept characteristics of adolescents with congenital complete visual impairment. Turk Psikiyatri Dergisi, 22, 77–82, 2011. BOURNE et al, Magnitude, temporal trends, and projections of the global prevalence of blindness and distance and near vision impairment: a systematic review and meta-analysis, Vision & Eye Research Unit, 2017. BOURNE, Rupert et al. Global burden of visual impairment and blindness. Archives of ophthalmology, v. 130, n. 5, p. 645-647, 2012. BOWEN, J. Visual impairment and its impact on selfesteem,. British Journal of Visual Impairment, 28, 47–56, 2010. CALMEIRO, L. et al. Factorial Validity and Group Invariance of the Portuguese short version of the Social Physique Anxiety Scale in Adolescents, 2014. CÂMARA, S. G., GUIMARÃES, G., AERTS, D., Satisfação com a imagem corporal e bem-estar subjetivo entre adolescentes escolares do ensino fundamental da rede pública estadual de Canoas/RS, Brasil, Ciênc. saúde colet. 23 (12) Dez 2018. CAMPANA A. N. N. B., TAVARES M. C. G. C. Avaliação da Imagem Corporal: instrumentos e diretrizes para a pesquisa. São Paulo: Phorte, 2009. CAMPANA, A. N. B. C., TAVARES, M. C. G. C. F., SILVA, D. Tradução, adaptação cultural e validação da Social Physique Anxiety Scale, para a Língua Portuguesa no Brasil. Actas do 7o Congresso Iberoamericano da Avaliação Psicológica, Lisboa, Portugal, 2011. CAMPANA, A. N. N. B. Relações entre as dimensões da imagem corporal: um estudo com homens brasileiros. Tese de doutorado, Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, Brasil, 2011. CAMPANA, A., MORGADO, J. J. M., MORGADO, F. F. R., CAMPANA, M. B., FERREIRA, L., TAVARES, M. C. G. C. F., Drive for Muscularity: Um Estudo Exploratório no Exército Brasileiro, Psicologia: Teoria e Pesquisa Abr-Jun 2014, Vol. 30 n. 2, pp. 213-222, 2014. CANO, S. J., HOBART, J. C., The problem with health measurement. Patient Prefer Adherence 5:279-90, 2011. CARDINALI, C.,D’ALLURA, T. Parenting styles and selfesteem:A study of young adults with visual impairments, 2001.Journal of Visual Impairment & Blindness, 95, 261–271. CARSON, S. H., LANGER E. J., Mindfulness and self-acceptance. J Ration Emot Cogn Behav Ther 24: 29–43, 2006. CARVALHO, P. H. B. D., FILGUEIRAS, J. F., NEVES, C. M., COELHO, F. D., & FERREIRA, M. E. C. Checagem corporal, atitude alimentar inadequada e insatisfação com a imagem corporal de jovens universitários. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 62, 108-114, 2013. CARVALHO, P. H. B., FREITAS, L. G, FERREIRA, M. E. C., Comparação social, insatisfação corporal e comportamento alimentar em jovens adultos. Interação Psicol., Curitiba, v. 20, n. 2, p. 219225, maio/ago. 2016 CASH, T. K. Cognitive-behavioral perspectives on body image. In: Cash TF (ed.) Encyclopedia of Body Image and Human Appearance. Waltham, United States: Academic Press, pp.334–342, 2012. CASH, T., PRUZINSKY, T. Body Image: a handbook of theory, research & clinical practice. Nova Iorque: Guilford Press, 2004. CASH, Thomas F. Body image: Past, present, and future. 2004. CEREA, S., TODD, J. GHISIA, P. M. SWAMI, V. Psychometric properties of an Italian translation of the FunctionalityAppreciation Scale (FAS). Body Image 38 210–218, 2021. CEYHAN, A.; CEYHAN, E. Investigation of university students’ self-acceptance and learned resourcefulness: a longitudinal study. High Educ 61: 649–661, 2011. CHAMBERLAIN, J. M.; HAAGA, D. A. F. Unconditional self-acceptance and psychological health. J Ration Emot Cogn Behav Ther 19: 163–176, 2001. CHEI KH, Y., KASMI, B., MEHIDI, M., The level of health-related fitness of male blind versus sighted pupils, Gazzetta Medica Italiana, 2018. CHESTNOV, O. WHO Library Cataloguing-in-Publication Data, 2013. CHESTNOV, O., Draft action plan for the prevention of avoidable blindness and visual impairment 2014–2019. Universal eye health: a global action plan 2014–2019. Geneva: World Health Organization, 2013. CHOI, E.; CHOI, I. The associations between body dissatisfaction, body figure, self-esteem, and depressed mood in adolescents in the United States and Korea: A moderated mediation analysis. Journal of Adolescence 53, 249 – 259, 2016. CID-10, Classificação Estatística Internacional de Doenças e Problemas Relacionados à Saúde. EDUSP: Universidade de São Paulo, 2007. COLL, C.; MARCHESI, A.; PALACIOS, J. Desenvolvimento psicológico e educação: Transtornos de desenvolvimento e necessidades educativas especiais. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2016. COMIN, Fabio; SANTOS, Manoel Antonio dos. Psicologia positiva e os instrumentos de avaliação no contexto brasileiro. Psicologia: reflexão e crítica, v. 23, p. 440-448, 2010. CONGDON, Nathan G.; FRIEDMAN, David S.; LIETMAN, Thomas. Important causes of visual impairment in the world today. Jama, v. 290, n. 15, p. 2057-2060, 2003. COUTINHO, M. F. G. Crescimento e desenvolvimento na adolescência. - Revista de Pediatria, SOPERJ.12(supl. 1) (1):28-34, 2011. CUNHA, Cristiane Martins; DE ALMEIDA NETO, Omar Pereira; STACKFLETH, Renata. Principais métodos de avaliação psicométrica da validade de instrumentos de medida. Revista de Atenção à Saúde (ISSN 2359-4330), v. 14, n. 47, p. 75-83, 2016. DALMORO, M., VIEIRA, K. M. Dilemas na construção de escalas tipo likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados? Rgo: Rrevista gestão organizacional. VOL. 6, 2013. DAMASCENO, Larissa Mayara da Silva et al. Potencialidade e limitações da coleta de dados através de pesquisa online. XVII Seminário em Administração (SEMEAD), v. 7, 2014. DE SOUZA MINAYO, M. C. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista pesquisa qualitativa, v. 5, n. 7, p. 1-12, 2017. DESSEN, M. A., POLONIA, A. C., A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano, Paidéia (Ribeirão Preto) vol.17 no.36 Jan./Apr., Ribeirão Preto, 2007. DEVOS, J. A., LAMARRE, A., RADSTAAK, M., BIJKERK, C. H., ERNST T. BOHLMEIJER, E. T., WESTERHOF, G. J., Identifying fundamental criteria for eating disorder recovery: a systematic review and qualitative meta-analysis. Journal of Eating Disorders, 5:34, 2017. DIAS, D. T. et al. Adaptação transcultural para o português de um instrumento para avaliação de provocações durante a atividade física/esportiva em adolescentes brasileiros. Revista Paulista de Pediatria, v. 36, n. 3, p. 329-336, 2018. DIAS, L.; HYMAN, L.; MANNY, R. E.; FERN, K. Evaluating the self-esteem of myopic children over a three-year period. Optometry and Vision Science, 82, 338–347, 2005. DINIZ, Cládice Nóbile; ASSIS, J. B.; ALVES, Leon Diniz. Perspectivas da acessibilidade e inclusão de pessoa com deficiência nas universidades federais brasileiras da ótica de seus sítios e bibliotecas. DNA Educação, v. 2, p. 97-120, 2018. EKLUND, R. C., MACK, D., E HART, E. Factorial validity of the Social Physique Anxiety Scale for females. Journal of Sport and Exercise Psychology, 18(3), 281-295, 1996. EVANS, E. H. et al. Risk factors for eating disorder symptoms at 12 years of age: A 6-year longitudinal cohort study, 2017. FARIA, C. S., MEIRELES, S. M. D. O., NUNES, B. E. R. P., ALMEIDA, M., CAMPOS, P. F., & NEVES, C. M. Adaptação transcultural e análise psicométrica da Functionality Appreciation Scale (FAS) para jovens universitários brasileiros. Motricidade, 16(S1), 124-135, 2020. FELICIANO, I. Estudo sobre a auto-estima em adolescentes dos 12 aos 17 anos, Dissertação de Mestrado,Universidade da Beira, 2010. FERREIRA, L. et al. Guia da AAOS/IWH: sugestões para adaptação transcultural de escalas. Avaliaçao Psicologica: Interamerican Journal of Psychological Assessment, v. 13, n. 3, p. 457-461, 2014. FERREIRA, M. E. C.; CASTRO, M. R.; MORGADO, F, F, R. Imagem corporal: Reflexões, diretrizes e práticas de pesquisa. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2014. FESTINGER, L. A theory of social comparison processes. Human Relations, 7(2), 11 7-40. 1954. FLAXMAN, S. R. et al., Global causes of blindness and distance vision impairment 1990–2020: a systematic review and meta-analysis, Lancet Glob Health 2017; 5: e1221–34 Published Online October 11, 2017. FONSECA, V., Desenvolvimento Psicomotor e Aprendizagem. Lisboa: Âncora Editora, 2005. FONTANELLA, B. J. B.; RICAS, J.; TURATO, E. R. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de saúde pública, v. 24, p. 17-27, 2008. FRANÇA, T. H., Modelo Social da Deficiência:uma ferramenta sociológica para a emancipação social, Lutas, Sociais, São Paulo, vol.17 n.31, p.59-73, jul./dez. 2013 FRAZÃO, A. A. N., ZAQUEU, L. D. C. C., MENDONÇA, Í. D. P. S., SILVA, T. N. F., DA SILVEIRA, F. M. Tecnologia Assistiva: Aplicativos Inovadores para estudantes com Deficiência Visual. Brazilian Journal of Development, 6(11), 85076-85089, 2020. FRAZIER. L. D. The past, present, and future of the biopsychosocial model: A review of The Biopsychosocial Model of Health and Disease: New philosophical and scientific developments by Derek Bolton and Grant Gillett. New Ideas in Psychology 57, 2020. FRISÉN, A.; HOLMQVIST, K. What characterizes early adolescents with a pos-itive body image? A qualitative investigation of Swedish girls and boys. Body Image, 7, 205–212, 2010. GALLAHUE, David, L; OZMUN, John, C; GOODWAY, Jacqueline, D. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: Bebês, Crianças, Adolescentes e Adultos. 7° Edição. São Paulo: AMGH Editora Ltda, 2013. GANESAN, S.; RAVISHANKAR, S.; RAMALINGAM, S. Are body image issues affecting our adolescents? A cross-sectional study among college going adolescent girls. Indian J Community Med, 2018. GARDNER, R. M. Perceptual measures of body image for adolescents and adults. In: CASH, T. F.; SMOLAK, L. Body image: a handbook of science, practice, and prevention. 2ª edition. New York: Guilford press, 2011. GASPARETTO, M. E. R. F. et al. Utilização de recursos de tecnologia assistiva por escolares com deficiência visual. Informática na educação: teoria & prática, v. 15, n. 2, 2012. GAUDENZI, P., ORTEGA, F., Problematizando o conceito de deficiência a partir das noções de autonomia e normalidade, Ciência & Saúde Coletiva, 21(10):3061-3070, 2016. GHAHRAMANI, M. H.; BESHARAT, M. A.; NAGHIPOUR, B. An examination of the relationship between perfectionism and self-esteem in a sample of student athletes. Social and Behavioral Sciences, v. 30 , p. 1265 – 1271, 2011. GLASER B. G.; STRAUSS A. L. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter; 1967. GREGUOL, M.; GOBBI, E.; CARRARO, A. Physical activity practice, body image and visual impairment: A comparison between Brazilian and Italian children and adolescents, 2014. GRIFFIN-SHIRLEY, N., NES, S. Self-esteem and empathy sighted and visually impaired preadolescents. Journal of Visual Impairment & Blindness, 99, 276–285, 2005. GUILLEMIN, Francis; BOMBARDIER, Claire; BEATON, Dorcas. Cross-cultural adaptation of health-related quality of life measures: literature review and proposed guidelines. Journal of clinical epidemiology, v. 46, n. 12, p. 1417-1432, 1993. HAAN, G., TUCHA, O., HEUTINK, J. Effects of low visual acuity on neuropsychological test scores: A simulation study, The Clinical Neuropsychologist, 34:1, 140-157, 2020 HAEGELE, J.; ZHU, X., Body image and physical education: Reflections of individuals with visual impairments, 2018. HAGGER, M. S. et al. Cross-cultural validity and measurement invariance of the social physique anxiety scale in five European nations. J Med Sci Sports: 17: 703–719, 2007. HALDER, S.; DATTA, P., An exploration into self concept: A comparative analysis between the adolescentes who are sighted and blind in India. British Journal of Visual Impairment, 30, 31–41, 2012. HART, E, A.; LEARY, M. R.; RIJESKI, W. J. The Measurement of Social Physique Anxiety, 1989. HERDMAN M, FOX-RUSHBY J, BADIA X. A model of equivalence in the cultural adaptation of HRQol instruments: the universalist approach. Qual Life Res 7:323-35, 1998. HUEARA, L. et al., O faz-de-conta em crianças com deficiência visual: identificando habilidades, Rev. bras. educ. espec. vol.12 no.3 Marília Sept./Dec. 2006. IBGE. Censo demográfico 2010: Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. ISSN 0104-3145, Rio de Janeiro, p.1-215, 2010. ISOGAI, H., BREWER, B.W., CORNELIUS, A.E., KOMIYA, S., TOKUNAGA, M., E TOKUSHIMA, S. Cross-cultural validation of the Social Physique Anxiety Scale. Internacional Journal of Sport Psychology, 32(1), 76-87, 2001. JONES, M. G., TAYLOR, A. R., BROADWELL, B., Concepts of Scale Held by Students With Visual Impairment, Journal of research in science teaching, vol. 46, no. 5, pp. 506–519, 2008. KAKESHITA, I. S.; ALMEIDA, S. S. Relação entre índice de massa corporal e a percepção da autoimagem em universitários. Revista de Saúde Pública. v. 40. n. 3. p.497-504. 2006. KAPLAN-MYRTH, N, Alice without a looking glass: blind people and body image. Anthropology & Medicine, Vol. 7, No. 3, 2000. KELLY, S. M., BISCHKE, C. C., History of Special Education, Advances in Special Education, Volume 21, 213–236, 2015. KESSLER, Amanda Luisa; POLL, Fabiana Assmann. Relação entre imagem corporal, atitudes para transtornos alimentares e estado nutricional em universitárias da área da saúde. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 67, p. 118-125, 2018. KESZEI, A. P., NOVAK, M., STREINER, D. L. Introduction to health measurement scales. J Psychosom Res Apr 68 (4):319-23, 2010. KEYES C. L. M., The mental health continuum: from languishing to flourishing in life. J Health Soc Behav. 43:207–22, 2002. KINSBOURNE, M., LEMPERT, H, Human figure representation by blind children, Journal of general psychology 1980. KLAPP, A. L., KLOTTER, J.C., Fitness vs. Body Positive, various social constructions of health on Instagram. Pravention und Gesundheitsforderung, 14(4), pp. 362-367) 2019. KLEIN, R., KLEIN, B. E. K., LINTON, K. L. P., DE METS, D. L. The Beaver Dam Eye Study: Visual Acuity. Ophthalmology, 98(8), 1991. KLEIN, R., KLEIN, B. E. K., LINTON, K. L. P., DE METS, D. L. The Beaver Dam Eye Study: Visual Acuity. Ophthalmology, 98(8), 1991. KOCOURKOVA, J.; SOLTYSOVA, M.; MARKETA, M.;MOHAPLOVA HRDLICKA, M., Anorexia nervosa in a blind girl, Neuroendocrinol Lett, 2011. KRUEGER, D. W. Psychodynamic Perspectives on Body Image. In: CASH, T., PRUZINSKY, T. Body Image: a handbook of theory, research & clinical practice. Nova Iorque: Guilford Press, 2004. LAMPREA M, Julio Alejandro; GÓMEZ-RESTREPO, Carlos. Validez en la evaluación de escalas. Revista Colombiana de psiquiatría, v. 36, n. 2, p. 340-348, 2007. LIMA. G. M., OLIVEIRA, L. V. G. L., A adaptação de material didático matemático para deficientes visuais, Anais da XV Semana de Licenciatura, 2018. LOPES, I. M., APOLINARIO, P. P., LIMA, M. H. M. Tradução e adaptação do “Perception of Severity of Chronic Illness” à cultura brasileira em adolescentes. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 38, n. 1, 2017. LOPEZ-JUSTICIA, M. D., PICHARDO, M. C., AMEZCUA, J. A., FERNANDEZ, E. The selfconcepts of Spanish children and adolescents with low vision and their sighted peers. Journal of Visual Impairment & Blindness, 95, 150–160.LEMES, D. C. M., 2001. LUIZ, D. C. M. Tecnologia Assistiva: Desafios e possibilidades para a Inclusão Educacional dos estudantes com deficiência Visual. 2020. MACINNES, D. L. Self-esteem and self-acceptance: an examination into their relationship and their effect on psychological health. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, v. 13, p. 483–489, 2006. MAGNABOSCO, M. B., SOUZA, L. L., Educação inclusiva e as representações dos estudantes sobre seus pares com deficiência, Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 22, Número 1, Janeiro/Abril, 2018. MAIANO, Christophe et al. Construct validity of the social physique anxiety scale in a French adolescent sample. Journal of personality assessment, v. 92, n. 1, p. 53-62, 2010. MAIOR, I., História, conceito e tipos de deficiência, 2018. MALHOTRA, N.K. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2002. MALINA, R. M. Physical growth and maturation, In V. Seefeldt (Ed. ) Physical Activity and Well- Being. Reston, VA: AAHPERD, 1986. MARTIN, K. A., REJESKI, W. J., LEARY, M. R., MCAULEY, E., E BANE, S. Is the Social Physique Anxiety Scale really multidimensional? Conceptual and statistical arguments for a unidimensional model. Journal of Sport and Exercise Psychology, 19(4), 359-367, 1997. MASAKI, Iguchi. Reduced health-related quality of life among Japanese college students with visual impairment. BioPsychoSocial medicine, v. 9, n. 1, p. 1-7, 2015. McCABE, M. P.; RICIARDELLI, L.A. Extreme Weight Change Behaviours: Are Overweightand Normal Weight Adolescents Different, and Does this Vary Over Time, 2009. MCCULLOUGH, Michael E.; EMMONS, Robert A.; TSANG, Jo-Ann. The grateful disposition: a conceptual and empirical topography. Journal of personality and social psychology, v. 82, n. 1, p. 112, 2002. MCHUGH, T. L., COPPOLA, A. M., SABISTON, C. M. I’m thankful for being Nativeand my body is part of that: The body pride experiences of young Aboriginal women in Canada. Body Image, 11, 318–327, 2014. MELONI, F., FEDERICI, S., DENNIS, J.L., Parents’ Education Shapes, but Does Not Originate,the Disability Representations of Their Children, PLoS ONE 10(6), 2015. MENDES V., ARAÚJO J., LOPES C., RAMOS E. Determinants of weight loss dieting among adolescents: A longitudinal analysis. Journal of Adolescent Health, 54, 360–363, 2014. MICALI, N., et al. Adolescent eating disorder behaviours and cognitions: Gender-specific effects of child, maternal and family risk factors, 2015. MINISTÉRIO DA SAÚDE, Censo Demográfico de 2020 e o mapeamento das pessoas com deficiência no Brasil. Ministério da Saúde Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas Coordenação Geral de Saúde da Pessoa com Deficiência, 2019. MOKKINK, L. B., TERWEE, C. B., PATRICK D, L., ALONSO, J., STRATFORD, P. W., KNOL, D. L., ET AL. The COSMIN study reached international consensus on taxonomy, terminology, and definitions of measurement properties for health-related patient-reported outcomes. J Clin Epidemiol. Jul;63(7):737-45, 2010. MORAIS, Núbia de Souza de; MIRANDA, Valter Paulo Neves; PRIORE, Silvia Eloiza. Imagem corporal de adolescentes do sexo feminino e sua associação à composição corporal e ao comportamento sedentário. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, p. 2693-2703, 2018. MORGADO, F. F. R., CASTRO, M. R., FERREIRA, M. E. C., OLIVEIRA, A. J., PEREIRA, J. G., SANTOS, J. H., Representações Sociais sobre a Deficiência: Perspectivas de Alunos de Educação Física Escolar, Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.23, n.2, p.245-260, Abr.-Jun., 2017. MORGADO, F. F. R., Escala de autoaceitação para pessoas com cegueira congênita ou precoce: desenvolvimento e investigação psicométrica, Campinas, SP: [s.n], 2013. MORGADO, F. F. R., Escala de autoaceitação para pessoas com cegueira congênita ou precoce: desenvolvimento e investigação psicométrica, Campinas, SP: [s.n], 2013. MORGADO, F. F. R., NEVES, A. N., FORTES, L. S., FERNANDES, M. C. G. C., Implicações da Cegueira Congênita na Imagem Corporal: Uma Revisão Integrativa, Psicologia: Teoria e Pesquisa, 2019. MORGADO, F. F. R., NEVES, A. N., FORTES, L. S., FERNANDES, M. C. G. C., Implicações da Cegueira Congênita na Imagem Corporal: Uma Revisão Integrativa, Psicologia: Teoria e Pesquisa, 2019. MORGADO, F. F., MEIRELES, J. F., NEVES, C. M., AMARAL, A., FERREIRA, M. E. Scale development: ten main limitations and recommendations to improve future research practices. Psicologia: Reflexão e Crítica, 30, 2017. MORGADO, F.F.R; CAMPANA, A. N. N. B.; TAVARES, M. C. G. C.F. Development and validation of the Self-Acceptance Scale for persons with Early Blindness: The SAS-EB. Plos One, v. 9, n. 9, 2014. MORGADO, F.F.R; CAMPANA, A. N. N. B.; TAVARES, M. C. G. C.F. Development and validation of the Self-Acceptance Scale for persons with Early Blindness: The SAS-EB. Plos One, v. 9, n. 9, 2014. MOTL, R. W., E CONROY, D. E. The Social Physique Anxiety Scale: Cross validation, factorial invariance, and latent mean structure. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 5(2), 81–95, 2001. MUSS, R. E., Teorias da Adolescência, Belo Horizonte: Interlivros, 1996 NEVES, A. N., MORGADO, F. F. R., TAVARES, M. C. G. C. F., Avaliação da Imagem Corporal: Notas Essenciais para uma Boa Prática de Pesquisa Psicologia: Teoria e Pesquisa Jul-Set, Vol. 31 n. 3, pp. 375-380, 2015. NEVES, A. N.; NEVES, A. B.; ZANETTI, M.C.; BRANDÃO, M.R.F.; FERRREIRA, L. Psychometric validity of social physique anxiety scale in Brasil, 2018. NEVES, A. N.; NEVES, A. B.; ZANETTI, M.C.; BRANDÃO, M.R.F.; FERRREIRA, L. Psychometric validity of social physique anxiety scale in Brasil, 2018. NEVES, Clara Mockdece et al. Imagem corporal na infância: uma revisão integrativa da literatura. Revista Paulista de Pediatria, v. 35, p. 331-339, 2017. NUNES, S. S., LOMÔNACO, J. F. B. O aluno cego: preconceitos e potencialidades. Psicologia Escolar e Educacional , v. 14, n. 1, p. 55-54, 2010. NUNNALLY, J. C. Psychometric theory 3E. Tata McGraw-hill education, 1994. OMS, Mulheres e saúde: evidências de OMS, Mulheres e saúde: evidências de hoje, agenda de amanhã. 2009. OTTAIANO, J. A. A., ÁVILA, M. P., UMBELINO, C. C., TALEB, A. C., As condições de saúde ocular no Brasil, Conselho Brasileiro de Oftalmologia, 2019. PAGE, A., PAPPS, F. A., Eating Attitudes of Women Living With a Vision Impairment, Psychology of Women Quarterly, Vol. 42(4) 477-488, 2018. PALUDO, Simone dos Santos; KOLLER, Sílvia Helena. Psicologia Positiva: uma nova abordagem para antigas questões. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 17, p. 9-20, 2007. PAPADOPOULOS, K., KOUSTRIAVA, E., KARTASIDOU, L., Spatial Coding of Individuals With Visual Impairments, The Journal of Special Education, 2012. PAPALIA, D., FELDMAN, Desenvolvimento Humano, Porto Alegre: AMGH, 2013. PASQUALI, L. Validade dos testes psicológicos: será possível reencontrar o caminho? Psicologia: Teoria e Pesquisa 23(especial):99-107, 2007. PASQUALI, L. Psicometria: Teoria dos testes na psicologia e na educação. 3ª ed. Petrópolis: Vozes; 2013. PEREIRA, C.S., CIA, F., BARHAM, E. J., Autoconceito, habilidades sociais, problemas de comportamento e desempenho acadêmico na puberdade: Inter-relações e diferenças entre sexos, Interação em Psicologia, 12(2), p. 203-213, 2008. PESCE, R. P. et al. Adaptação transcultural, confiabilidade e validade da escala de resiliência. Cadernos de Saúde pública, v. 21, n. 2, p. 436-448, 2005. PIERCE, J. W.; WARDLE, J., Body size, parental appraisal, and self-esteem in blind children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 37, 205–212, 1996. PILATTI, L. A. , PEDROSO, B., GUTIERREZ, G. L., Propriedades psicomé¬tricas de instrumentos de avaliação: um debate necessário. Rev Bras Ensin Cienc Tecnol. 3(1):81-91, 2010. PILATTI, L. A. , PEDROSO, B., GUTIERREZ, G. L., Propriedades psicomé¬tricas de instrumentos de avaliação: um debate necessário. Rev Bras Ensin Cienc Tecnol. 3(1):81-91, 2010. PINQUART, M.; PFEIFER, J. P. Body image in adolescents with and without visual impairment, 2012. PINQUART, M.; PFEIFER, J. P. Body image in adolescents with and without visual impairment, 2012. PINQUAT, M., Systematic Review: Bullying Involvement of Children With and Without Chronic Physical Illness and/or Physical/Sensory Disability—a Meta-Analytic Comparison With Healthy/Nondisabled Peers.Journal of Pediatric Psychology, 42(3)245–259, 2017. POLIT, D. F., BECK, C. T. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. Artmed Editora, 2011. POPOV, S., When is Unconditional Self-Acceptance a Better Predictor of Mental Health than Self- Esteem? Journal of Rational - Emotive and Cognitive - Behavior Therapy, 2019. POTOCKA, A., TURCZYN-JABLOÑSKA, K., MERECZ, D., Psychological correlates of quality of life in dermatology patients: The role of mental health and self-acceptance, Acta Dermatovenerologica Alpina, Pannonica et Adriatica, 2009. PRIMI , R., Psicometria: fundamentos matemáticos da teoria clássica dos testes. Aval Psicol.11(2):297-307, 2012. QUINTANILHA, A. et al. Imagem corporal de adolescentes com deficiência visual: uma revisão sistemática de estudos sobre o tema. Educação: Teoria e Prática, v. 31, n. 64, p. 1-24, 2021. REYNOLDS, N.; DIAMANTOPOULOS, A.; SCHIEGELMILCH, B. Pretesting in questionnaire desing: a review of the literature and suggestions for future research. Journal of the Market Research Society, v.33, n.2, p.171 – 182, 1997. RIBEIRO, L. O. M., A inclusão do aluno com deficiência visual em contexto escolar: afeto e práticas pedagógicas, Revista Educação, Artes e Inclusão, 2017. RODGERS et al., Efficacy of a Mobile-Based Intervention in Improving Body Image and Self- Compassion among Adolescents. Journal of Youth and Adolescence volume 47, pages1363–1372, 2018. RONZANI, T. M. et al. Adaptação transcultural brasileira da escala de estigma internalizado de transtorno mental-ISMI-BR. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 10, n. 1, p. 25-34, 2017. ROSENBLUM, G. D., LEWIS, M. The relations among body image, physical attractiveness, and body mass in adolescence. Child Development, 70, 50–64, 1999. SÁENZ-ALVAREZ, Piedad et al. Psychometric Properties of the Social Physique Anxiety Scale (SPAS–7) in Spanish Adolescents. The Spanish Journal of Psychology, v. 16, 2013. SALGADO, R. C., SILVA, K. R. X. P., Imagem corporal em adolescentes: reflexões para a educação física escolar, C&D-Revista Eletrônica da FAINOR, Vitória da Conquista, v.11, n.3, p.585-607, set./dez, 2018. SALVADOR, P. T. C. O. et al. Estratégias de coleta de dados online nas pesquisas qualitativas da área da saúde: scoping review. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 41, 2020. SANDOZ, Emily K. et al. Assessment of body image flexibility: the body image-acceptance and action questionnaire. Journal of Contextual Behavioral Science, v. 2, n. 1-2, p. 39-48, 2013. SANTOS, A. R. Validação da versão brasileira da escala de representações sociais do consumo de álcool e drogas em adolescentes. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco. 2018. SCHERER et al., Body image among adolescents: association with sexual maturation and symptoms of eating disorders. J Bras Psiquiatr. 59(3):198-202, 2010. SCHERER, R. L. Criação de uma escala e avaliação do perfil do estilo de vida em adultos com deficiência visual das diferentes regiões do Brasil em 2018, Tese doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina Centro de Desportos, Programa de Pós graduação em Educação Física, Florianópolis, 2020. SCHILDER, P. A imagem do corpo: as energias construtivas da psique. 3th ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. SCHIPPER, T., LIEBERMAN, L. J., Kids like me, we go lightly on the head”: Experiences of children with a visual impairment on the physical self-concept, British Journal of Visual Impairment, 2017. SELIGMAN, M., CSIKSZENTMIHALYI, M., Positive psychology: an introduction. Am Psychol. 55:5–14, 2000. SHAPIRO, D. R., MOFFETT, A., LIEBERMAN, L., DUMMER, G. M. Perceived competence of children with visual impairments. Journal of Visual Impairment and Blindness, 99, 15–25, 2005. SHEERER, E. T., An analysis of the relationship between acceptance of and respect for self and acceptance of and respect for others in ten counseling cases. J Consult Psychol 13: 169–175, 1949. SHEEHAN, David V. et al. The Mini-International Neuropsychiatric Interview (MINI): the development and validation of a structured diagnostic psychiatric interview for DSM-IV and ICD-10. Journal of clinical psychiatry, v. 59, n. 20, p. 22-33, 1998. SHEPPARD, L., EISER, C., KINGSTON, J., Mothers’ perceptions of children’s quality of life following early diagnosis and treatment for retinoblastoma. Child: Care, Health and Development, 31, 137–142, 2005. SILVA, et al., Desempenho escolar: interferência da acuidade visual. Rev Bras Oftalmol. 72 (3): 168- 71, 2013. SILVA, J. A., RIBEIRO-FILHO, N. P. Avaliação e mensuração da dor: pesquisa, teoria e prática. Ribeirão Preto: FUNPEC, 2006. SILVA, L. B.; GONDIM, S. M. G. Escala de trabalho emocional: adaptação e evidências de validade. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 36, 2019. SILVA, R. C. P. C. et al. Cross-cultural adaptation of body image assessment instruments for university students: a systematic review. Psicologia: Reflexão e Crítica. 34:11, 2021. SILVA, S. U. et al., Estado nutricional, imagem corporal e associação com comportamentos extremos para controle de peso em adolescentes brasileiros, Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar de 2015. Rev. bras. epidemiol. 21 (suppl 1) 29 nov., 2018. SMOLAK, Linda; MURNEN, Sarah K.; THOMPSON, J. Kevin. Sociocultural influences and muscle building in adolescent boys. Psychology of Men & Masculinity, v. 6, n. 4, p. 227, 2005. SOUZA, A. C., ALEXANDRE, N. M. C., GUIRARDELLO, E. B., Propriedades psicométricas na avaliação de instrumentos: avaliação da confiabilidade e da validade. Epidemiol. Serv. Saude, Brasília, 26(3):649-659, jul-set., 2017. SOUZA, Vagner; FERNANDES, Sheyla. Adaptação da social physique anxiety scale ao contexto brasileiro. Ciências & Cognição, v. 14, n. 3, p. 16-23, 2009. STOCKFORD, C., KROESE, B., BEESLEY, A., LEUNG, N., Women’s recovery from anorexia nervosa: a systematic review and meta-synthesis of qualitative research, Eating Disorders 27(4), pp. 343-368, 2019 . STRIBING, A., STODDEN, D. F., MONSMA, E., LIEBERMAN, L. J., BRIAN, A. S., Content/face validity of motor skill perception questionnaires for youth with visual impairments: A Delphi method, British Journal of Visual Impairment, 2021 . SWAMI, V. et al, A The Nature of Positive Body Image: Examining Associations Between Nature Exposure, Self-Compassion, Functionality Appreciation, and Body Appreciation . Ecopsychology 11(4), pp. 243-253, 2019. SWAMI, V. et al., Translation and validation of a Bahasa Malaysia (Malay) version of the Functionality Appreciation Scale Body Image 30, 114–120, 2019. SWAMI, V., BARRON. D., Translation and validation of body image instruments: Challenges, good practice guidelines, and reporting recommendations for test adaptation, Body Image, 2018. SWAMI, V., TODD, J., GOIAN, C., TUDOREL, O., BARRON, D., VINTILĂ, M. Psychometric properties of a Romanian translation of the Functionality Appreciation Scale (FAS). Body Image, 37, 138-147, 2021. TELES, L. R. Validação da escala tátil B-RMS-TS destinada a crianças e adolescentes brasileiros com deficiência visual. Dissertação (Mestrado) -- Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Odontologia, 2020. THOMAS, J. R., NELSON, J. K., SILVERMAN, S. J. Research methods in Physical activity, 2012. THOMPSON, J. K., HEINBERG, L. J., ALTABE, M. N., & TANTLEFF-DUNN, S. Exacting beauty: theory, assessment and treatment of body image disturbance. Washington, DC: American Psychological Association. 1999. THOMPSON, J. K., SCHAEFER, L. M., BURKE, N. L., DEDRICK, R. F., et al. Development and validation of the Sociocultural Attitudes Towards Appearance Questionnaire-4 (SATAQ- 4). Psychological Assessment, 27(1), 54-67, 2015. TIGGEMANN, M., HAGE, K., Religion and spirituality: Pathways to positive body image. Body Image, 28, pp. 135-141, 2019 TYLKA, T. L. Positive Psychology perspectives on body image. In: CASH, T. F.; SMOLAK, L. Body image: a handbook of science, practice, and prevention. 2ª edition. New York: Guilford press, 2011. TYLKA, T. L.; WOOD-BARCALOW, N.L.; What is and what is not positive body image? Conceptual foundations and construct definition. Body Image 14 (June 2015): 118–129, 2015. TYLKA, T.L., HOMAN, K.J. Exercise motives and positive body image in physically active college women and men: Exploring an expanded acceptance model of intuitive eating. Body Image 15, pp. 90- 97, 2015. VALLANCE, J. K.; LATNER, J. D.; GLEAVES, D. H. The relationship between eating disorder psychopathology and health-related quality of life within a community sample, 2011. VANDEREYCKEN, W., Anorexia Nervosa and Visual Impairment, Comprehensive Psychiatry, 1986. VERASZTO, Estéfano Vizconde et al. Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis method. Ciência & Educação (Bauru), v. 24, p. 837-857, 2018. WALLHEAD, A., T., O’SULLIVAN, M., Sport Education: physicaleducationforthe new millennium?PhysicalEducationand Sport Pedagogy, 2005. WATEMBERG, J., SERMARK, S.A., HENDERSON, A., Right-Left Discrimination in Blind and Sighted Children, Physical & Occupational Therapy In Pediatrics, 1986. WEBB, Jennifer B.; WOOD-BARCALOW, Nichole L.; TYLKA, Tracy L. Assessing positive body image: Contemporary approaches and future directions. Body image, v. 14, p. 130-145, 2015. WHO, World Health Organization, Promoting mental health: concepts, emerging evidence, practice. Geneva: 2005. WHO, World report on vision. Geneva: World Health Organization; 2019. WHO. Draft action plan for the prevention of avoidable blindness and visual impairment 2014–2019. Universal eye health: a global action plan 2014–2019. Geneva: World Health Organization, 2013 WILLIAMS, J. C.; LYNN, S. J. Acceptance: an historical and conceptual review. Imagination, Cognition and Personality, v. 30, n. 1, p. 5-56, 2011. WILSON, J. C., STREVENS, C., Perceptions of psychological well-being in UK law academics, Law Teacher, 52(3), pp. 335-349, 2018. WOOD-BARCALOW, N. L., TYLKA, T. L., AUGUSTUS-HORVATH, C, L., “But I Like My Body’’: Positive body image characteristics and a holistic model for young-adult women, Body Image 7, 106–116, 2010. WRZESINSKA, M. et al. The prevalence of abdominal obesity among pupils with visual impairment in Poland Disability and Health Journal 10 (2017) 559e564, 2017. WRZESINSKA, M. et al., Body mass index and waist-to-height ratio among schoolchildren with visual impairment Medicine, 2016. YANG, F. et al, Associations between Body Mass Index and Visual Impairment of Schools tudents in Central China, Int. J. Environ. Res. Public Health 2016. YANNOULAS, S., SOUZA, S. A., Equipes escolares: mutidisciplina e intersetorialidade. Revista del IICE /39, 2016.por
dc.subject.cnpqPsicologiapor
dc.thumbnail.urlhttps://tede.ufrrj.br/retrieve/69360/2021%20-%20Augusta%20Karla%20Silva%20Quintanilha.pdf.jpg*
dc.originais.urihttps://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/5665
dc.originais.provenanceSubmitted by Jorge Silva (jorgelmsilva@ufrrj.br) on 2022-05-16T18:42:16Z No. of bitstreams: 1 2021 - Augusta Karla Silva Quintanilha.pdf: 3361251 bytes, checksum: d30580351c2d9d1cdf3ffdd403b2085e (MD5)eng
dc.originais.provenanceMade available in DSpace on 2022-05-16T18:42:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2021 - Augusta Karla Silva Quintanilha.pdf: 3361251 bytes, checksum: d30580351c2d9d1cdf3ffdd403b2085e (MD5) Previous issue date: 2021-07-29eng
Appears in Collections:Mestrado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares

Se for cadastrado no RIMA, poderá receber informações por email.
Se ainda não tem uma conta, cadastre-se aqui!

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021 - Augusta Karla Silva Quintanilha.pdf3.28 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.